Pera Müzesi, 19 Nisan – 25 Mayıs 2018 tarihleri arasında sanatçı Barbara Hammer’ın film ve videolarından çarpıcı bir seçki sunuyor. Ücretsiz sunulan program, Barbara Hammer’ın toplumsal cinsiyet, beden politikaları ve kimlik üzerine sanatçının öznel deneyimlerinden oluşan özgün hikâyeler sunuyor.

İsviçre’de bulunan European Graduate School’da ders vermeye devam eden Hammer’ın, son yıllarda New York, Modern Sanat Müzesi (MoMA); Londra, Tate Modern; Paris, Jeu de Paume gibi önemli sanat kurumlarında çeşitli gösterim ve sergilerle yer verilen üretimleri bu kez Pera Müzesi’ne taşınıyor.

Programda sanatçının beden, kimlik ve toplumsal cinsiyet temalı 10 eseri gösteriliyor: Kanıt Bedenler (2018), Bu Eve Hoşgeldiniz (2015), Maya Deren’in Lavabosu (2011), Kuşaklar (2010), Sevgili/Öteki (2006), Cennete Direnmek (2003), Tarih Dersleri (2000), Tatlı Kurgular (1995), Nitratlı Öpücükler (1992), Dyketactics (1974).

Evidentiary Bodies

Bu seneki Berlin Film Festivali’nde dünya prömiyerini yapan, çok yönlü video yerleştirmesi Kanıt Bedenler (Evidentiary Bodies) programda tek kanallı gösteriliyor. Film, yalanların, düşmanlığın ve gaddarlığın arttığı çağımızda merhamete, anlayışa ve cömertliğe ulaşabilmek için tek çarenin empati olduğuna vurgu yapıyor.

Welcome to This House

Bu Eve Hoşgeldiniz (Welcome to This House), Pulitzer ödüllü Amerikalı şair Elizabeth Bishop’ın dünyasını anlatıyor. Belgesel yapım, Bishop’ın evleri ve aşklarını, sanat yapmanın neden olduğu kaygıları işliyor.

Maya Deren’in Lavabosu (Maya Deren’s Sink), sanatçı Maya Deren’in 1940’larda çekim yaptığı yerleri tekrar canlandırıyor ve eski zamanlara doğru çıktığı yolculukta, büyük ustaya esin kaynağı olmuş mekanları yeniden keşfediyor.

Generations

Usta çırak ilişkisini konu alan Kuşaklar (Generations), deneysel sinemacılığın yeni nesillere aktarılmasını konu ediniyor. Barbara Hammer bu filmde kamerayı, kuir genç bir sinemacı olan Gina Carducci’ye teslim ediyor.

Lover/Other

1920’lerin sürrealist sanatçılarından Claude Cahun ve Marcel Moore üzerine çekilen Sevgili/Öteki (Lover/Other), ikinci Dünya Savaşı sırasında Jersey Adasındaki Nazi işgaline kahramanca direnen ikilinin burada yakalanarak idama mahkûm edilmesini belgeselleştiriyor.

Cennete Direnmek, Henri Matisse ve Pierre Bonnard’ın İkinci Dünya Savaşı sırasında Fransa’nın güneyinde gerçekleştirdiği sanatsal çalışmalara odaklanırken, Matisse ailesinin ve Fransız Direnişi’ne tanıklık eden diğer kişilerin deneyimlerini de aktarıyor.

Tender Fictions

Tarih Dersleri (History Lessons), lezbiyen tarihini bir dizi olağanüstü arşiv görüntüsü çerçevesinde yeniden keşfediyor ve yorumluyor. Barbara Hammer’ın kendisini mercek altına aldığı yapım Tatlı Kurgular (Tender Fictions), fakülte grevleri, mitingler ve yürüyüşlerden oluşan arşiv görüntüleri ile genç kuşaklara kendilerinden önceki zamanları gözlerinde canlandırmaya teşvik ediyor.

Dyketactics

Barbara Hammer’ın ilk uzun metrajlı çalışması Nitratlı Öpücükler (Nitrate Kisses) belgeseli, lezbiyen ve gay kültürün kayıp izlerini silinmeye yüz tutmuş eski görüntülerde keşfediyor. Hammer’ın pek çok esere ilham kaynağı olan 1974 tarihli Dyketactics, dört dakika süren ve lezbiyen kimliği, arzular ve estetik üzerinde duran kısa metrajlı bir film.