Yapı Kredi Kültür Sanat, 16 Mayıs – 14 Haziran 2018 tarihleri arasında ressam Cemal Erez’in “Yedi Günah” ve “Bir Bürokratın 24 Saati” adlı iki bölümden oluşan sergisine ev sahipliği yapıyor.

“Yedi Günah” insanın mülki­yet etrafında kurulmuş olan tarihsel durumunun izini sürerken; “Bir Bürokratın 24 Saati” ise devlet kurumunda çalışan üst düzey bir yöneticinin yani bürokratın 24 saatini irdeliyor.

“Kıskançlık”

İnsanlığın burjuva hallerini “Yedi Günah” başlığı altında konu eden Ressam Cemal Erez, aslen din kökenli olan bu kavramı bütün tanrısal bağla­rından ayrıştırarak, toplumsal bir olgunun incelenmesi için kavramsal çerçeve olarak kullanıyor. “Arsızlık” fikrini temel kavram olarak alan ve eserlerini bu çizgide yaratan Erez, insanın mülki­yet etrafında kurulmuş olan tarihsel durumunun izini sür­mek için şehvet, cimrilik, tembellik, oburluk, kıskançlık, kibir ve öfke hallerini sergide “Yedi Günah” olarak merkeze yerleş­tiriyor.

“Pazarlık”

Serginin diğer bölümü “Bir Bürokratın 24 Saati” ise Cemal Erez’in 2002 – 2010 yıllarında, Paris-İstanbul arası yolculukları süresince eskizler halinde tasarladığı ve ardından İstanbul’daki atölyesinde ürettiği işlerden oluşuyor.

Sergide Erez, bir birey olarak bürokratın günlük hayatını yalın ancak anlam olarak yoğun bir şekilde ifade ediyor. Bozulmuş bedenler, açgözlülük ve doyumsuzlukla karakterize olan suratlar, uçuşan nesneler, dönüştürülmüş et parçaları, ustalıkla birleştirilmiş iğreti mahluklar, kurtuluşun mümkün olmadığı boğucu mekânlar…

Erez “Bir Bürokratın 24 Saati”nde adeta bugüne sıkışmış olan hayatı her düzeyde dokunuşları ile yeniden üreten bir sınıfı, bürokrasiyi irdeliyor.

Cemal Erez

İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Grafik Bölümü’nü, mezuniyet projesi olarak sundu­ğu “65 KV” adlı 4 dakikalık bir animasyon filmle bitirdi (1973). Aynı film, 1974 Hisar Kısa Film Yarışması’nda “Büyük Ödül”ü getirdi.

1973-2007 döneminde sinema diliyle resim dilini animas­yon tekniği ile birleştirdiği kısa filmler gerçek­leştirdi.

1980’de yerleştiği Paris’te, Centre Nati­onale Cinematographie (Ulusal Sinema Merkezi) tarafından finanse edilen, Meral Erez’le birlikte gerçekleştirdikleri animasyon kısa filmlerin yanı sıra bağımsız desen ve tuval üstüne yağlıboya ça­lışmalara başladı.

Aynı dönemde, Ulusal Decoratif Sanatlar Okulu’na kabul edilerek (Ecole Nationale Des Arts Decoratif) Animasyon Bölümü’nde üç yıllık bir eği­tim gördü.

1988’de Paris’ten İstanbul’a döndü ve resim ça­lışmalarını yoğunlaştırdı. 1994-98 arasında, yine Meral Erez’le birlikte Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı tarafından fi­nanse edilen “Haset” adlı 15 dakikalık bir animasyon film ve 1998’de Sezen Aksu’nun, Goran Bregovic’in “Kalaşnikof” adlı şarkısından hareketle, Türkiye’de “bir ilk” olarak tamamı animasyon olan bir “klip” yaptı. Sezen Aksu klibi, 2001’de Fransa’nın ARTE ve İsviçre’nin TSR kanalında yayımlandı.

Cemal Erez’in, 1996-97’de, Meral Erez’le birlikte, basın için gerçekleştirdiği birer dakikalık iki adet çizgi reklam filminden “Kuşlar” Basın Kristal Elma, “Ağaçlar” da Basın Mansiyon Ödülleri” aldı.

Ana Görsel: Cemal Erez, “Tembellik”